Många företag väljer att satsa på digitala lösningar för att kompetensutveckla sina anställda. Merparten av utbudet är dock ofta komplicerat, dyrt och ineffektivt. Moblrn, en av PR-kollektivets kunder, är den nya generationens digitala utbildningsverktyg där fördelen är att alla kan delta i sin takt och att utbildningen är interaktiv.
Företag har använt e-learning som utbildningsverktyg i åratal men många av lösningarna byggdes för länge sedan och är anpassade för en större datorskärm. Flera av dessa har i dag stora problem med att få sitt innehåll att fungera bra i mobilen. Systemen som finns på många företag idag är funktionstunga, komplexa och det är oftast bara några få personer i bolaget som kan arbeta i dem. Det svenska Ed-Techföretaget Moblrn jobbar med kunder som Länsförsäkringar, Assa Abloy, Beijer och Phils Burgers och arbetar efter tesen att mobila mikrokurser ska kunna skapas och distribueras snabbt och i alla delar av företaget.
– I många bolag vi träffar investeras det enorma belopp i kurser, filmer och annat utbildningsinnehåll. Problemet är bara att ingen har tid och ingen hittar fram till detta innehåll som många gånger ligger gömd i lärportaler och intranät. Kurser och utbildningsmoduler måste göras tillgängliga och det ska inte vara svårare att hitta än den senaste Facebookuppdateringen, säger Anders Börde, vd för Moblrn.
– Behovet av utbildning hos företag är enormt och rör sig mellan allt från introduktion till Office 365 till den nya strategiimplementeringen, men byråkratin och verktygen bromsar initiativen. Det tar helt enkel för mycket tid och kraft. Vi gör det enkelt för den som vill skapa en kurs och få ut en utbildning till sina anställda snabbt, säger Börde. Mobil utbildning löser många olika behov Olika funktioner i företag har olika behov. Säljchefen vill skicka ut produktnyheter och peppande filmer till sitt säljteam, marknadschefen behöver implementera en ny varumärkesplattform och HR-avdelningen kan ha flera lagstadgade compliance-utbildningar som måste genomföras.
Företaget Saint Gobain tecknade nyligen ett avtal med Moblrn för smart utbildning via mobilen för sina fyra varumärken Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber. Bolaget har sedan tidigare använt Moblrn för sitt varumärke Gyproc vilket varit lyckosamt och utbildningen har nu rullats ut i åtta olika länder.
– Saint Gobain är ett företag där en mobil utbildning verkligen gör nytta. Alla återförsäljare i butikerna har tillgång till en mobil och genom att det genomförs produktutbildningar i den kanalen istället för klassrum kan vi nå så otroligt många fler säljare. Det ska bli spännande att följa upp effekten av att nå ut till fler med produktutbildningar, säger Björn Berlin, teknisk chef på Gyproc.
När Gyproc utbildade säljarna på Beijer Bygg var responsen mycket positiv:
”Lagom doser i ett bra tempo dels för att hinna med, dels för att det ska fastna.”
”Det är flexibelt, man sitter inte i en sal och dammar – utan hinner jobba emellan.”
”Enkel inlärning, man har alltid appen till hands och slipper krångel med inloggning och tillgång till en dator.”
Stora kostnadsbesparingar
– Att samla ihop hundra personer för en utbildning kostar både tid och pengar. Många har också behov av att lära sin säljarkår nya produkter frekvent vilket också tar tid från själva affären. Sedan måste man också räkna in att flera kanske är borta eller sjuka vid utbildningstillfällen. Här kan man vinna mycket med Moblrn.
”Slimmad med få funktioner”
– Vi går efter devisen “less is more”. Appenär slimmad med få funktioner och man kan lära sig verktyget på under en timme. Detta gör också att man slipper dyr konsulttid. Enkelheten gör att vem som helst på företaget kan skapa kurser vilket innebär att man kan fördela administrationen ut i verksamheten och erbjuda utbildningar där de behövs allra mest. Moblrn erbjuder nu en GDPR-kurs i mobilt mikroformat. Tillsammans med samarbetspartners kommer Moblrn att erbjuda ett stort antal färdiga kurser inom relevanta teman, avslutar Börde. Testa Moblrn gratis eller delta i ett mobinar och lär dig mer.
Comments