Influencer marketing har förändrats mycket genom åren. Gratisutskick som tidigare var standard funkar nästan inte längre om det inte är del av ett större samarbete eller med så kallande micro- eller nano influencers.
Influencers, eller content creators som de även kallas, är på många sätt vår tids makthavare och de har stort inflytande över sina följare. De har idag räckvidder som kan jämföras med de traditionella mediehusen och har stenkoll på vad sina följare gillar och vill se i deras flöden - de är proffs på sina målgrupper.
Idag är Instagram den mest populära kanaler för influencer-samarbeten. Det är också vanligt är att man jobbar multi-channel för att maximera effekten.
Varför ska man jobba med content creators?
Att jobba med influencers är smart om man inte lyckas nå ut i egna kanaler eller om man vill nå en specifik målgrupp. Content creators är mediekanaler som hjälper sig att nå specifika målgrupper på ett trovärdigt sätt.
Som tidigare nämnts har de koll på exakt vad deras följare vill ha vilket gör att man tillsammans med dem kan skapa och publicera innehåll som skapar stor effekt.
Att hitta rätt influencer
Det finns idag mängder av content creators att jobba med, det finns influencers i olika storlek, olika nischer och det kan vara svårt att hitta den eller de influencers som passar just ert varumärke allra bäst.
Din målgrupp bestämmer såklart vem eller vilka du väljer att samarbeta med och i vilka kanaler samarbetet ska inkludera. Era varumärken behöver som sagt också vara en bra match. Det krävs alltså en del research. Vill man inte göra researchen själv kan man vända sig till PR-byråer som kan influencer marketing och kan hjälpa till att handplocka passande profiler till kampanjer. Det finns även influencer-nätverk med egna profiler som kan hjälpa till, det finns även företag med digitala plattformar som kan leverera ett urval av influencers efter önskemål.
Vad mäter man?
Vad man mäter beror på vad du vill ha ut av samarbetet.
Räckvidd mäts ofta och en indikation är content creatorns följarantal. Här är det viktigt att tänka på följarnas demografi, så att inte en stor del bor i ett annat land om du vill nå svenskar. Generellt sätt brukar större influencers ha en större andel utländska följare.
Engagemang är ett annat sätt att mäta. Värt att veta är också att mindre influencers idag ofta skapar högre engagemang även om de har en lägre räckvidd.
Antal inlägg kan vara ett mått om man till exempel jobbar med events kopplat till samarbetet. Innehållet som skapas inom samarbetet är också något som man som företag eller organisation kan använda i egna kanaler och har ett tydligt värde.
Trafik går att mäta om det är ett mål. Faktiska köp kan också mätas dels genom spårningar men också genom via rabattkoder. Sedan får man inte glömma att man bygger varumärke genom att samarbeta med influencers.
Hur mycket kostar det?
Stora influencers kostar mer än mindre såklart. Det finns inga fasta priser men ett samarbete med en större influencer kan landa på 30 000 - 60 000 för ett inlägg medan mindre kan nöja sig med några tusenlappar för ett inlägg.
Att tänka på
Det är väldigt viktigt att företag/organisation och content creators varumärken matchar varandra för att ett samarbete ska bli trovärdigt.
Det är bästa att jobba långsiktigt med influencers. Långsiktiga satsningar ger mer och är även mer trovärdigt än att köpa enskilda inlägg.
Tänk också på att det är smartare att jobba över fler kanaler och att inkludera influencer i utformningen av innehållet eftersom de har bäst koll på vad deras målgrupper vill ha. Allra helst är att inkludera är att inkludera dem i processen av att ta fram en specifik vara eller tjänst, vilket är något vi ser mer och mer av. Det är inte heller ovanligt att influencers går in i företag och på det sättet hjälper till med synligheten på lång sikt.
Gör din research. Det är viktigt att man har koll på sin samarbetspartner för att undvika eventuella kriser. Det är inte bra om personen tidigare uttalat sig om kontroversiella frågor som kan skada ert rykte. Här är det mindre riskfyllt att samarbeta med en influencer jämfört att samarbeta med en kändisa. Samarbeten är innehållsskaparnas inkomstkälla och de tar det ofta samarbeten väldigt seriöst. De flesta skandaler man sett genom åren där varumärken samarbetat med profiler är det ofta kändisar involverade.
Ett tips är att inte enbart kolla på antal följare vid samarbeten utan även på hur de lyckas skapa engagemang samt följarnas demografi så att man träffar rätt.
Hör av dig om du vill veta mer!
Commentaires