top of page
  • Skribentens bildKarin Bäcklund

Employer branding - fem enkla tips för att lyckas!


Employer branding är inget nytt men har seglat upp på agendan för många företag och organisationer de senaste åren. En anledning är konkurrensen om talangerna är större än någonsin. Men det finns även helt nya möjligheter i och med det digitala medielandskapet.


Man kan lyckas med sin employer branding utan att ha tillgång till en stor idag. Här kommer fem viktiga tips för att lyckas!


1. Ha koll på det som sägs! Att ha koll på det som sägs om er är det enda sättet att ta kontroll över ert rykte. Se till att ha omvärldsbevakning. Idag finns det både betalverktyg som till exempel Notified och Retriever, och gratisverktyg som Google Alerts på marknaden. Glöm inte heller att hålla koll på omdömessajter som Trust Pilot, rejta, reco eller Glassdoor.


2. Lägg resurser på er jobbkultur För millennials är det viktigt att ha kul på jobbet. Därför blir det viktigt att satsa på er interna kultur så att ni kan attrahera och behålla medarbetare. Idag är det svårt att ljuga om en bra företagskultur eftersom medarbetare själv kan kommunicera om det i sociala kanaler, så börja inifrån. Att göra aktiviteter tillsammans som team ger en bra sammanhållning bland medarbetarna, men det ger även som en bonus ett positivt digitalt avtryck när det sprids inlägg från era aktiviteter.


3. Missa inte chansen med sociala medier! Det finns fantastiska möjligheter med det digitala medielandskapet. Ta chansen att sätta bilden av ert varumärke, er personlighet och image samtidigt som ni tar kontrollen över era budskap istället för att någon annan ska göra det. Det är viktigare än någonsin att skapa bra innehåll i egna kanaler som sprider sig in i målgruppers flöden eftersom vi har ett mer passivt informationsbeteende idag.


4. Uppmuntra medarbetarna till att bli digitala ambassadörer Medarbetarna är ett varumärkes bästa ambassadörer och en en enorm tillgång när det gäller att berätta om varumärket, hur det är att jobba hos er, vad ni gör, vilka värderingar och vilken roll i samhället som företaget eller organisationen har. De flesta medarbetare har konton i de sociala kanalerna idag och kan hjälpa till att sprida och stärka varumärket om ni lyckas med att motivera dem.


Lycka till och hör av dig om du behöver mer hjälp!



10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page